Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вихователів ЗДО з теми: «Становлення творчої спрямованості особистості в дошкільному дитинстві»
Консультація на тему
«Творча дитина – зрозуміти та підтримати»
Підготувала:
Діконтус О.І., вихователь КЗ«Дошкільний навчальний заклад «Сонечко»»
Острожецької сільської ради
Загальновідомо: мало не від народження дитини люблячі дорослі завзято намагаються знайти те особливе, що вирізнятиме їхніх донечку чи синочка з-поміж інших дітей, чим можна буде похвалитися перед знайомими та родиною. Звична картинка: малюки, ледь спинаючись на стільчик, декламують перед гостями вірші, співають пісні, у трирічному віці безпомилково розпізнають літери, за виграшки розв'язують арифметичні задачі, бадьоро виконують на скрипочці чи фортепіано відомі мелодії... Дорослі щедро винагороджують малят оплесками, емоційно підтримують, заохочують їх.
Натхненні такими результатами, батьки, як правило, відразу актуалізують для себе завдання:вивчити з дитиною ще більший вірш, ознайомити її наступного дня з новими літерами тощо. Коли ж помічають, що ця практика не дає жаданого результату, навіть більше того - призводить до проявів негативізму в дитини, безпорадно розводять руками. А подекуди навіть вдаються до примусу, намагаючись у такий спосіб навернути дитину до творчості, мовляв, "не йде наука без бука".
Розглянемо сутнісні ознаки дитячої творчості як особливого виду людської діяльності, аби формувати в батьків усвідомлене й виважене ставлення до проявів творчої спрямованості малюків.
Насамперед слід чітко розрізняти справжні творчі прояви у поведінці дитини і ті досягнення,які лише зовні нагадують творчість, а по суті є її імітацією.
Зауважимо: провідна ознака справжньої творчості – новизна продукту діяльності.
При цьому міра новизни може бути різною.Навіть цілковито репродуктивна діяльність не позбавлена творчого компонента, що виражається в індивідуальній манері виконання художнього твору, його авторській інтерпретації тощо. Це стосується і виконання завдань за зразком, коли дитина, дотримуючись запропонованої дорослим стратегії дій, вносить новий елемент, що поліпшує якість результату.
Творчість - процес та результат людської діяльності, спрямований на створення нових, невідомих раніше духовних або матеріальних продуктів. Ядро творчої особистості дошкільника - його фантазія, в основі якої лежить уявлення про продукт(результат) діяльності.
Отже, завдання вихователя – спостерігаючи за діяльністю дитини, визначити міру новизни в ній, усвідомити, до якого полюса - творчого чи репродуктивного - вона тяжіє.
Психологічна природа творчої діяльності базуєтьсяна специфічному дивергентному типі мисленнядитини.
Дивергентне мислення(від лат. Divergere відхилятися, розходитися) - тип мислення, що полягає в пошуку різних варіантів розв'язання однієї проблеми.
Фантазування, висунення дітьми сміливих гіпотез дорослі часто вважають приводом для спрямування вихованців у русло "правильних відповідей" на кшталт: "Траву малюй зеленою","Потяг не літає", "Годинник - не іграшка, на нього слід дивитися, а не розбирати", "Малювати треба в альбомі, а не на стіні" тощо. При цьому дорослі забувають (або не знають): саме з ігор-досліджень народжуються нові ідеї, а фантазування - саме та точка відліку, в якій бере гору сміливість, і вир дитячих фантазій еволюціонує у нову форму чи зміст небувалої якості. Поставлені перед дилемою - обрати сміливий шлях спротиву стереотипам чи конформний шлях слухняності й покірливості, діти частіше обирають останній.
ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЧОСТІ В ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ
Творчість дошкільнят має свої особливості: дитина довільно поринає у творчий процес, бойого природа відповідає її світовідчуттю. Ознайомлення малюків з навколишнім світом, по суті, є винахідницькою діяльністю, що зумовлює безперервний ланцюг творчих розумових операцій.Для дорослих предметний навколишній світ сповнений логіки й сталих установок: призначення,доцільності, небезпек, прогнозованості,критичності тощо. Для дитини довкілля – дослідницький полігон, відкритий для експериментів та винаходів.
На відміну від дорослого, дошкільня досить легко діє через ігрову диспозицію: його "Я" роздвоюється на Я-реальне і Я-уявне (творче). Отже,ще одна ознака дитячої творчості – розвинена творча уява. Її дію можемо помітити у самостійних рольових іграх, коли дитина придумує і розгортає різні сюжети, варіює ігрові дії. Необережне втручання дорослого в таку гру миттєво ламає вибудований в уяві дітей світ і перетворює гру на позбавлену творчості діяльність.
У творчості малюки самостверджують власне творче "Я". Вони ревниво, а часом вороже ставляться до чужих успіхів, не погоджуються з критикою на свою адресу. Згадаймо уривок з повісті "Маленький Принц" А. Де Сент-Екзюпері.Маленький хлопчик запитував у дорослих, що зображено
на його малюнку, й отримував незмінну відповідь: "Це - капелюх". Розуміючи, що ніхто не бачить на малюнку удава, який проковтнув слона, він зітхав розчаровано: "Дорослі такі нетямущі,а діти просто не в змозі розжовувати їм усе". Важливо розуміти: для творчої дитини цінність її творіння залежить від того, якою мірою твір відображає її думки та почуття, а не від оцінки дорослих.
Розвинута пам'ять і здатність зберігати й переробляти інформацію. Прислів'я "В одне вухо влітає, з іншого вилітає" - не про творчих дітей. Вони здатні сприймати великі обсяги інформації,добре запам'ятовують її й за потреби легко відтворюють у деталях. Наприклад, дитина може створити деталізований малюнок літака,ракети, автомобіля, який бачила лише один раз.
Багатий словниковий запас. Якщо в дитини швидко розвинулося усне мовлення, то це ще не є прямим свідченням її схильності до творчості.А от якщо трирічна дитина активно вживає складні слова, складнопідрядні речення, влучно добирає синоніми, то це можна вважати ранньою ознакою творчої спрямованості.
Література:
Кульчицька О.І. Простір для здійснення творчих задумів. //Обдарована дитина 2015 -№7 – с.2-5
Біла І.М. Психологія дитячої творчості: -К.: Фенікс, 2014.
Семенов О.С. Творча дитина: зрозуміти та підтримати // Дошкільне виховання, 2016. - №4.-с.2-5