Матеріали засідання №3 методичного об’єднання практичних психологів, соціальних педагогів, логопеда з теми «Повноцінне життя в сучасних реаліях: активізуємо внутрішні ресурси»
Повноцінне життя в сучасних реаліях: активізуємо внутрішні ресурси
Якобчук Тетяна Олексіївна,
практичний психолог Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
Психологічні наслідки епідемії в сучасному світі призводять до почуття соціальної загрози, страху, невпевненості та тривоги, а також мають окремі симптоми, які містяться в зоні реакції на травматичний стрес. Крім того, можуть виникнути несприятливі стани соціальної фобії, внаслідок чого є загроза стати жертвою соціальної стигми та ксенофобії. Протистояння зі стресором, яким є спалах пандемії COVID-19, призводить до зниження фізичної та розумової стійкості в безпрецедентному масштабі та з наслідками, які важко оцінити.
Сьогодні дуже важливою умовою ефективності освітньої діяльності є психогігієна особистості, розвиток стресостійкості та психологічної гнучкості. Зважаючи на вимоги сьогодення, психологічною службою Острожецького ліцею імені І. Єремеєва в 2020 – 2021 н. р. заплановано та протягом першого семестру вже проведено значну кількость просвітницько-профілактичних заходів, спрямованих на розвиток навичок стресостійкості та психологічної гнучкості в учасників освітнього процесу в умовах швидкої трансформації освіти. Зокрема, проведено значну кількість заходів рамках Всеукраїнського дня психічного здоров’я (10 вересня),години психолога «Я це Я», просвітницькі вправи-бесіди «Храм здоров’я», «Як уникнути стресу в період пандемії» тощо. Досить цікаво та результативно проводилася загальношкільні психологічні акція «Подаруй усмішку» «Скарбничка добрих справ», в яких брати участь не лише здобувачі освіти, а й педагоги. Розроблено пам’ятку «Як подбати про психічне здоров’я в період пандемії» тощо. В рамках засідання педагогічної ради 22.12.2020 р., педагогічному колективу Острожецького ліцею було надано рекомендації щодо організації ефективної роботи педагога в умовах дистанційного навчання та уникнення стресів у педагогічній діяльності (див. додаток 1). Ми плануємо продовжувати роботу над даною темою протягом року і надалі. Протягом року заплановано проведення бесід та анкетування з учнями 5-11 класів «На скільки ви схильні до поганого настрою» тощо.
У сьогоднішньому виступі хочу поділитися з вами цікавим досвідом участі в онлайн семінарі-практикумі для практичних психологів і соціальних педагогів із теми «Повноцінне життя в сучасних реаліях: активізуємо внутрішні ресурси», що відбувся 28 травня 2020 р. Захід був організований та проведений навчально-методичним кабінетом психологічної служби РОІППО. У ході зустрічі було розглянуто питання впливу сьогодення на психологічний стан та вчинки дорослих та дітей, наголошено на необхідності розуміти, зберігати та розширювати свій особистісний потенціал та внутрішні ресурси. Було проаналізовано кожен із каналів, через які людина може поповнювати свої ресурси: віра, почуття, соціальні зв’язки, творчість, розум, тіло. Під час семінару проведено вправи, техніки, що належать до методів арттерапії, символдрами, тілесно-орієнтованої терапії та когнітивної психології. Учасники семінару отримали інструментарій для роботи з педагогами, дітьми та їх батьками в умовах пандемічної кризи. З окремими теоретичними та практичними моментами цього заходу дозвольте вас зараз коротко ознайомити.
В появі розладів важлива не стільки сила впливу стресового чинника на психіку людини, скільки її здатність подолати цей стрес і повернутися до колишнього способу життя.
Психологічна гнучкість – це вміння використовувати внутрішні ресурси в потрібний час. Розвиток психологічної гнучкості не тільки збереже життя, що є найбільшою цінністю, а й призведе до психологічного зростання.
Як працює травма:1). Розумовий центр пригнічений; 2). Центр регуляції емоцій пригнічений; 3). Центр страху перезбуджений.
В стресових ситуаціях гарні результати дає робота з особистісними внутрішніми ресурсами клієнта. Цю, досить успішну модель психологічної допомоги BASIC Ph, представив головний психіатр армії оборони Ізраїлю Міккі Дорон.
Подібні ресурси представляють собою деякі внутрішні «опори», які допомагають людині зменшити вплив стресу, кризи, травмуючої ситуації, повністю подолати негативні впливи. Спільний з клієнтом пошук і рекомендації клієнту з розвитку його особистісних ресурсів часто виступають однією з найважливіших задач кризової психологічної допомоги, як собі, так і тим, хто звернувся до вас за підтримкою.
Уникати травмуючих переживань неможливо, в житті кожної людини вони є і будуть. Вони відіграють велику роль в нашому житті: важкі випробування допомагають нам усвідомити важливі для нас речі, трансформуватися. Але дуже важливо правильно пройти і завершити всі процеси, щоб травмуюче переживання стало досвідом, на який ми можемо обіпертися, а не джерелом проблем і захворювань.
Теорія, яку представив Мікі Дорон, ґрунтується на тому, що людина сприймає і переробляє інформацію шістьма каналами ресурсів:
- Believe – філософія життя, переконання, віра і моральні цінності;
- Affect – почуття;
- Social – соціальний канал;
- Imagination – дух творчості, уява;
- Cognition – розумовий канал;
- Physiology – фізичний канал.
BASIC Ph - початкові літери цих каналів. Розглянемо всі канали детальніше.
Канал 1 «Філософія життя, переконання, віра і моральні цінності»
Рекомендації: заохочувати свободу і віру, спиратися на хороші спогади про минулі перемоги, соціальні цінності, історичні зв'язки. (Вправа «Напиши список 25 своїх успіхів!») Мета: сформувати собі сенс життя.
Канал 2 «Почуття»
Рекомендації: направляти діяльність в сторону самовираження – творчість, літературну діяльність і т. п. Мета: легітимізувати і нормалізувати вираження почуттів (Вправа «Що вам приносить задоволення? Від чого відчуваєте радість?», вправа «Я хочу», вправа «Я дякую собі за….», вправа «Список позитивних рис, як підняття самооцінки та віри у себе», малювання руками на ватманах (червоною, чорною і коричневою гуашшю), Арт-терапія «Маска» (виготовляють маску і від імені маски розповідають про її емоції та стан), рухлива гра «Сніжки», дихальні вправи тощо)
Коли ми знаходимося у владі травми, ми настільки зайняті своїм болем і виживанням, що практично не реагуємо на зовнішні переживання. Ми не відчуваємо смак їжі, не помічаємо хорошу погоду, всі наші відчуття притупляються. Тому руйнівний ураган треба випустити на волю і направляти свій погляд на розкриті квіти, на чудернацькі хмаринки і т. п. (буквально уважно вивчаючи їх колір, особливості, призначення ...). Травма не може співіснувати з енергією пізнання, яка тягне нас вперед. Потрібно кожен день працювати над заспокоєнням центру страху.
Вправи для діафрагмального дихання для подолання страхів:
Покладіть руку на живіт; повільно вдихніть, відчуйте, як спочатку повітрям наповнюються груди, потім живіт. Затримайте дихання на 1-2 секунди. Видихніть. Спочатку опускається живіт, потім груди. Повільно повторіть цю вправу 3-4 рази;
Глибоко вдихніть. Затримайте дихання на 1-2 секунди. Починайте видихати. Видихайте повільно і приблизно на середині видиху зробіть паузу на 1-2 секунди. Постарайтеся видихнути якомога сильніше. Повільно повторіть цю вправу 3-4 рази.
Канал 3 «Соціальний канал»
Рекомендації: підтримувати соціальні контакти, розширювати функції, давати значимі завдання, підтримувати різні види соціальної діяльності, берегти сімейні структури (Вправа «Напишіть список людей і відзначте, поруч з ким ви поповнюєте енергію, а хто її краде у вас?», Вправа «Ревізія контактів».
Канал 4 «Дух творчості, уява»
Рекомендації: використовувати релаксацію, керовану образність, психодрама, бібліотерапію.
Вправа «Квітка, яка росте назустріч сонцю»
Сядьте прямо і зробіть кілька глибоких вдихів і в. Закрийте очі і розслабтеся.
Уявіть, що Ви – квітка, яка росте назустріч сонцю. Відчуйте, як цілий потік сонячних променів падає на Вашу голівку, окутує всю квітку, огортає Вас своєю ніжністю, теплом, ласкою, турботою, любов’ю…. Наповніться усіма цими почуттями, побудьте з ними, насолодіться ними…
А тепер відчуйте свої корені, уявіть як вони міцно тримаються у грунті, який в міру зволожений, родючий, придатний для життя та росту. Ще один потік йде до Вашої квітки – потік від землі. І цей потік несе їй поживні речовини та вологу. Відчуйте, як Ваша квітка збагачується киснем, вологою, як хлорофіл рухається по жилках стебла та листя. Разом з цим потоком вологи Ви отримуєте силу та енергію жити.
Два потоки: потік від сонця та потік від землі йдуть до вашої квітки. Десь у вашому тілі ці два потоки зустрічаються та об’єднуються. Покажіть рукою на тілі, де ці два потоки зустрілися та об’єдналися.
Ці два потоки є постійно з Вами: потік від сонця, який дарує вам свою ніжність, тепло, ласку, турботу, любов, і потік від землі, який забезпечує вас силою та енергією жити.
Запам’ятайте всі добрі емоції та відчуття, які ви переживали в образі. Попрощайте зі своїм образом. І, коли будете готові, глибоко вдихніть і повільно відкривайте очі, повертаючись у кімнату.
Канал 5 «Розумовий канал»
Рекомендації: надавати точну, достовірну інформацію, створювати шкалу пріоритетів, реалістичне планування, програму дій.
• Стежити за інформацією, яка надходить в вашу голову. Критично піддавати прочитане сумніву, перевіряти. Отримавши інформацію з якогось джерела, потрібно намагатися зрозуміти, чому вона подається саме в такому ключі і кому це може бути вигідно. Задавати питання! Використовувати різні джерела. Розвивати критичне мислення.
• Припинити дивитися ті чи інші телеканали або відвідувати певні сайти. Своєчасно виявляючи інформаційні загрози і правильно реагуючи на них, можна уникнути впливів, які переслідують свої цілі. Інформаційна війна має тисячолітню історію, і менш інтенсивною вона не стане, тому розуміння, що людина є об'єктом безперервних атак - дуже важливий елемент в побудові власної ментальної лінії оборони. Важливо вчитися робити висновки і самостійно приймати рішення, а не споживати приготовлену спеціально інформацію як щось, що не підлягає сумніву і критиці.
• Підтримка щохвилинної усвідомленості в думках, почуттях, тілесних відчуттях і навколишньому оточенню. Усвідомленість означає, що ми приділяємо увагу нашим думкам і почуттям, не засуджуючи їх, не вважаючи, що є «поганий» і «хороший» спосіб думати або відчувати в даний конкретний момент. Коли ми практикуємо усвідомленість, наші думки синхронізуються з тим, що ми відчуваємо в даний момент.
• Важливо бути «тут і зараз»! Не витягати на поверхню з минулого, або щось уявляти, думаючи про майбутнє. А бути в моменті зараз усвідомлено.
- Вправа: «Очищення від думок»: виписувати всі думки на А4 (3 листки)
Канал 6 «Фізичний канал»
Рекомендації: використовувати релаксацію, спорт, прогулянки, збалансоване харчування, дотримуватися режиму дня. І на карантині також.
(ароматерапія, зарядка, дихання, вправа «Сніжки», прогулянки чи будь-які фізичні навантаження (Наприклад, Андріано Челентано рубає дрова у фільмі)
Пропоную вам на завершення розглянути та проаналізувати схему «Ким я хочу бути під час пандемії», на якій виділено три зони трансформації клієнта (див. додаток 2). Подумайте, в якій зоні зараз Ви? Які Ви кроки зробили, щоб перейти в іншу зону?
Пам’ятаймо, якщо у нас виникає якась проблема, у нас завжди є право хвилюватися. Зараз ми багато хвилюємося за здоров'я та життя, своє та рідних – це природно, і лише усвідомлюючи це, ми можете розв’язати будь-яку проблему.
Додаток 1
Інколи речі, які не дають нам рухатися далі,
існують тільки в нашій голові…
Рекомендації
щодо організації ефективної роботи педагога в умовах дистанційного навчання та уникнення стресів у педагогічній діяльності
- Вчитель - «ресурсний дорослий», а не депресивна особистість
- дбайте про себе, щоб мати змогу піклуватися про інших!!!!!!!!!
- організуйте особистий простір;
- домовляйтеся з родиною про психологічні та часові межі;
- щодня виділяйте час «тільки для себе» (стільки, скільки Вам потрібно для емоційного відновлення)
- Набуття нових вмінь і навичок
- опанування дистанційними технологіями – не лише необхідна умова сьогодення для ефективної роботи педагога, а й можливість самовдосконалення;
«Якщо ти не можеш змінити обставини, зміни своє ставлення до них» (Марк Аврелій)
- Позитивне мислення
- концентруйтеся на позитиві;
- знайдіть місце для гумору;
- переглядайте комедії(чи читайте улюблені книги);
- слухайте музику;
- займайтеся улюбленими справами;
- робіть добрі справи
- Інформаційна дієта
Під час пандемії слід зважено користуйтесь інформаційними ресурсами:
- переглядайте (слухайте, читайте) інформацію з авторитетних і достовірних джерел;
- дозуйте кількість інформації на день, аналізуйте, мисліть критично;
- відокремте те, що знаходиться під вашим контролем, і те, на що ви вплинути не можете!!
- Тайм-менеджмент
- плануйте Ваш день, максимально зберігаючи звичний режим професійної діяльності;
- ефективним прийомом тайм-менеджменту в умовах дистанційного навчання може стати матриця Ейзенхауера.
Життя значно довше, ніж пандемія. Будь –яка пандемія має початок, розвиток, пік та спад. Пандемія – це «вимушена психологічна зупинка», яка однозначно і змінює наші думки, ставлення до багатьох речей, і відкриває нові можливості для самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення.
Додаток 2
Список використаних джерел
- Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19: Інтернет-посібник / за наук. ред. В.Г. Кременя ; [координатор інтернет-посібника В.В. Рибалка ; колектив авторів]. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с.
- Способи підвищення соціально-адаптивних можливостей людини в умовах переживання наслідків травматичних подій: методичні рекомендації / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології ; за наук. ред. Т. М. Титаренко. – Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2017. – 80 c.