Матеріали засідання методичного об’єднання вчителів художньо-естетичного та технологічного циклів
Інтерактивні форми і методи навчання на уроках трудового навчання
Мельничук Микола Ісайович,
вчитель трудового навчання
Борбинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Вчитися і постійно вправлятися у вивченому…
Хіба це не задоволення?
Конфуцій
Щоб урок був ефективним засобом навчання і виховання, жоден учитель не може обійтися без основних педагогічних теорій. Вся його практична діяльність має ґрунтуватися на певних дидактичних принципах, він має застосовувати різноманіт- ні форми і методи навчання.
Не сама дитина має пристосувати себе до наших методів, а навпаки наші методи мають бути пристосовані до кожної дитини. Від ефективності їх застосування залежить і глибина тих технічних знань, умінь і навичок, які впливають на формування компетентності особистості. Учень прагне вчитися, оволодівати знаннями, коли йому цікаво на уроці. Втрата частиною учнів мотивації до навчання – це камінь спотикання до якісного уроку. Людина долучається до будь-якої діяльності тоді, коли є потреба в цьому, тобто є мотив до дії. Найбільшу радість і задоволення діти отримують від роботи на уроці, що дозволяє відкрити себе і свої задатки, здібності, тощо. Очі їх загоряються у той момент, коли вони розуміють, що їх навчають чогось значного, важливого в житті, коли мають змогу самі навчатися розуміти, міркувати, пізнавати, порівнювати.
Тому впровадження під час вивчення трудового навчання особистісно-зорієнтованих, інтерактивних, інформаційних технологій дає змогу розвивати в учнів уміння застосовувати набуті знання в повсякденному житті, виховувати особистість, яка б не пасувала в разі проблем, що виникають.
Праця вчителя – це творчість, а не буденне зштовхування знань у дітей.
В.О. Сухомлинський
Інтерактивний – означає можливість взаємодіяти або знаходитись у режимі бесіди, діалогу з чим-небудь або ким-небудь. Отже, інтерактивне навчання – це перш за все « діалогове навчання », в процесі якого здійснюється взаємодія вчителя і учня.
Значення інтерактивних методик полягає в активізації пізнавальної і трудо- вої діяльності учнів, підвищення інтересу до занять трудового навчання. Застосу- вання цих методик дає змогу учням взаємодіяти один з одним, обмінюватися інформацією, спільно розв’язувати проблему, моделювати ситуацію, оцінювати дії, результати праці своїх товаришів.
Найбільш відомі з них «велике коло », «акваріум », «мозковий штурм», «дебати», «займи позицію». Ці форми ефективні тоді, коли на уроці розглядається будь-яка проблема в цілому, про яку учні мають початкове уявлення, отримані на заняттях раніше або з життєвого досвіду.
Проводячи аналіз прийомів інтерактивного навчання слід зазначити що до них належать ті що можна використати при проведенні уроків трудового навчання.
«Акваріум». Учасники об’єднуються у групи по 4-6 осіб та ознайомлюються із завданням. Одна з груп займає місце в центрі аудиторії, отримує інструкцію щодо проведення групової дискусії: «Прочитайте завдання вголос; обговоріть його в групі, за 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію». Після завершення відведеного часу група повертається на місце. Коротке обговорення того, що почули всім класом: чи погоджуєтеся ви з думкою групи? Чи була ця думка достатньо аргументованою? Потім інша група займає місце в центрі кола. Наступна група може обговорювати інше питання або іншу проблему.
«Коло ідей» Метою прийому є залучення всіх до обговорення проблеми. Порядок проведення: учитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити його в групах; після того, як вичерпався час обговорення, кожна група представляє лише один аспект проблеми, що обговорювалася; групи висловлюються по черзі, поки не буде вичерпано всі варіанти відповідей; під час обговорення теми на дошці складається список зазначених ідей; узагальнюються висловлені думки, робляться підсумки.
«Мозковий штурм». Метод розв’язування проблеми за обмежений час. Послідовність дій може бути такою. Крок 1. Вступ. Формулювання проблеми. Постановка завдань, визначення терміну обдумування пропозицій. Крок 2. Висловлення суджень, ідей. Реєстрація ідей на дошці. Крок 3. Обґрунтування своєї ідеї тими, хто її висловив. Загальна дискусія навколо представлених ідей (правильність, доцільність, оригінальність). Вибір найкращої ідеї. Крок 4. Обґрунтування остаточного вибору. Підбиття підсумків заняття.
«Метод «прес». Використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання та необхідно чітко аргументувати позицію з проблеми, переконати інших у правоті. Алгоритм виступу доповідача має бути чітким і включати: Позицію — «Я вважаю, що...» (висловлення думки, пояснення точки зору). Обґрунтування: «...тому, що...» (наводиться причина появи цієї думки, докази на підтримку пропозиції). Приклад: фраза продовжується «... наприклад...» і наводяться факти, що підтверджують думку, позицію. Висновки: «Отже, я вважаю, що...» (висновок з того, про що йшла мова).
«Мікрофон». Дає змогу кожному висловити свою думку з приводу чогось. Правила проведення такі: говорити має тільки той, у кого «символічний мікрофон», висловлені думки не оцінюються і не коментуються, під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати.
«Навчаючи – учусь». Прийом, що дозволяє передавати свої знання іншим. Учням роздаються аркуші з конкретною інформацією. Вони повинні ознайомитися з її змістом і передати одному з учнів класу, при цьому отримати також інформацію від іншого учня. Після спілкування учнів у парах представник від кожної групи повідомляє класу те, про що дізналися учні під час спілкування.
«Ажурна пилка». Прийом, що заохочує до навчання один одного, дає змогу засвоїти значну кількість інформації за обмежений час. Учні повинні підготуватися до роботи в різних групах: домашній, члені якої отримують завдання, удома добирають інформацію, засвоюють та обговорюють її у групі; експертній, утвореній у класі вчителем із учнів – представників із кожної домашньої групи, що розробляла певну тему. Завдання полягає в тому, що кожному представнику «домашньої групи» треба повідомити присутнім про свою тему, з членом групи обговорити всі доповіді, узагальнити їх і зробити висновок.
«Ток-шоу». Застосовується для залучення учнів до діяльності з набуття вмінь публічно виступати. Планом передбачається: Оголошення теми дискусії. Пропозиція висловити думку окремим учням, які готувалися до дискусії із запропонованої теми. Пропозиція глядачам поставити запитання до цих учнів (ті, які запитують і відповідають, повинні роботи це в стислій, лаконічній формі).
«Дискусія». Колективне обговорення спірного питання, обмін думками, ідеями між кількома учасниками. Правила ведення дискусії: Сперечатися по суті. Не допускати образливих реплік, не давати виступам оцінку. Не нав’язувати свою думку. Поважати погляди опонентів. Перш ніж критикувати, намагатися зрозуміти точку зору опонента. Чітко формулювати свої думки, стримувати емоції. Намагатися встановити істину, а не демонструвати красномовство. Уміти усвідомити свою неправоту та дійти спільної думки.
Отже, запропонований аналіз відібраних методів інтерактивного навчання на уроках трудового навчання знайомить учнів з сучасними засобами та способами навчання та досягнення відмінних результатів.