Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вчителів іноземної філології «Особливості організації освітнього процесу за допомогою засобів дистанційного навчання»
Виступ . Інструментарій дистанційного навчання вчителів іноземних мов
Підготувала : Стоцька Є.О.,
вчитель французької мови
Острожецького ліцею
імені І.Єремеєва
В сучасному світі термін «дистанційне навчання » виник завдяки потребам суспільства та за короткий період часу об’єднав всі переваги використання сучасних технологій у навчальному процесі , а саме використання соціальних мереж спілкування та мультимедійних засобів разом із традиційними методами .
Українське законодавство підтримує стрімкий розвиток дистанційної освіти .Про це запевняють різні положення та нормативні документи України стосовно цієї тематики , а саме Закон України «Про освіту», «Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні», «Положення про дистанційне навчання» та інші .
Інструментарій дистанційного навчання представляють собою багато нових можливостей для викладання іноземних мов ,що дозволяють ще більше розширити спектр навчальних прийомів так само , як телебачення та комп’ютери .Важливим є перегляд цих варіантів дистанційного навчання . Наприклад ,односторонні засоби , що використовують лише презентації ,відео ,відеозаписи . В інтернеті доступні досить багато відеороликів ,які розкривають теми шкільної програми ,зокрема канал Міністерства освіти України , курси платформ , відео з Youtube . На Youtube у межах проєкту МОН «Всеукраїнська школа онлайн » розміщуються уроки для учнів 1-11 класів . Для початкової школи транслюються уроки з чотирьох предметів : української мови ,математики , науки і мистецтва ,а для 5-11 класів – з одинадцяти предметів : української мови , української літератури , історії України ,всесвітньої історії, англійської мови , фізики ,алгебри, геометрії ,географії, хімії ,біології .Усі вже оприлюднені уроки зберігаються на каналі ,тому їх можна використовувати в будь який час ,якщо необхідно .Також для зручності кожен клас має окремий список відтворення ,де вчитель може знайти потрібний йому урок .Уся інформація про проєкт , а також корисні посилання збираються та оновлюються в окремому розділі на сайті МОН «Всеукраїнська школа онлайн» за посиланням : https://bit.ly /2XT6BIA . Зазвичай ці відео досить високої якості , то ж варто давати посилання на них або на їх фрагменти .Проте іноді вчителю /вчительці потрібно викласти певний матеріал авторським способом ,дати докладніші пояснення чи підкреслити важливі аналогії ,актуальні для окремої групи учнів .У таких випадках варто записати власний відеоролик і гадати до нього доступ через мережу Youtube чи інші .
Досить поширеним варіантом навчального відео є скрінкаст , тобто зйомка екрана комп’ютера ,на якому відбувається демонстрація презентації з голосовим супроводом та коментарями вчителя .Зазвичай за рахунок відсутності зворотнього зв’язку та необхідності вирішувати організаційні моменти скрінкаст теоретичної частини уроку триває не більше ніж 15хвилин .
Для учнів відеоурок є дуже зручним ресурсом , який може компенсувати (принаймні частково) відсутність під час онлайнового заняття . Є можливість повернутися до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів ,повільніше ,з паузами , відповідно до власного стилю навчання . Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом .Після завершення дистанційного навчання ці ж матеріали можна буде використати для реалізації «перевернутого класу».
Проте просто наявність відеоролика ,і завдання його переглянути не більш інформативні ,ніж наявність підручника і вказівка «прочитати параграф» . Важливо сформулювати чітке завдання : що саме має зробити учень під час або після перегляду відео . Існують платформи ,на яких можна налаштувати питання так ,щоб переривати перегляд відео і блокувати перехід до наступної частини без відповіді на поставлене питання . Можна включати у відео текстові блоки на паузах для того ,щоб звернути увагу глядача на певні моменти у відео .І нарешті , можна розробити форму опитування ,яку потрібно заповнити після перегляду відеозаняття .
Цифровими інструментами роботи з відео є, наприклад , сервіс https://screencast-o-matic.com/ для запису скрінкастів , https//edpuzzle.com/ для створення інтерактивних відео з запитаннями , вбудованими в хід ролика , https://www.youtube.com/ для розміщення власних відеороликів та надання до них доступу через інтернет .
Онлайн -дошки
Під час звичайного уроку в класі вчителі часто користуються таким базовим інструментом навчання , як класна дошка . Онлайновий аналог шкільної дошки дозволяє забезпечити практично такий же функціонал ,навіть більший .Так. на дошці можна розмістити попередньо підготовлені матеріали ( тексти ,зображення ,відео , аудіо) ,робити записи шляхом друкування тексту або створення малюнків .Крім того , зазвичай у сервісах онлайн- дошок є можливість використовувати додаткові інструменти побудови різних фігур ,готові шаблони організаційних діаграм (карти понять ,мозковий штурм ,алгоритм тощо) . З дошкою можна організувати спільну роботу ,зокрема під час синхронного онлайн-заняття . Учні можуть робити записи на дошці одночасно або по черзі . Перевагою онлайн-дошки є те, що всі записи можна зберегти і надати для відсутніх на занятті .Прикладами цифрових сервісів онлайн-дошок є jamboard.google.com/ , https://miro.com/app/ .
Тести
Тести з автоматичною перевіркою дозволяють організувати швидке оцінювання рівня опанування навчальним матеріалом учнями . Зазвичай тестові системи надають можливість створювати запитання різних типів (множинний вибір, текстова або числова відповідь , упорядкування , встановлення відповідності тощо ) . Часто є доступними бібліотеки готових запитань ,які можна додати до власних версій тестування , змінюючи їх у разі потреби . Більшість сервісів передбачають можливість формування запитань , іноді з варіантами відповідей , з використанням зображень , аудіо – та відеофрагментів .Таким чином можна формувати цілу траєкторію опанування певної теми .Серед типових налаштувань онлайн-тестів варто відзначити можливість перемішувати запитання та варіанти відповідей у них ,встановлювати часові обмеження ,обмежувати кількість спроб , а також спосіб або час повідомлення результатів тестування . Якщо тестування застосовується з навчальною метою , то можна послабити строгість цих параметрів .Якщо ж тестування є контрольним , то є сенс створювати жорсткіші обмеження і нагадати учням про важливість дотримання норм академічної доброчесності . Слід врахувати ,що автоматизована перевірка, хоч і значно спрощує рутинну роботу вчителя , часом є недостатньою для достовірної діагностики успішності опанування теми .Тому доцільно доповнювати тестові завдання практичними роботами . Учитель може надавати зворотний зв'язок за результатами тестування індивідуально або враховувати динаміку відповідей учнів у плануванні подальших занять .Онлайн -тести можна можна створювати в Google -формах ,а також на спеціалізованих платформах ,наприклад https://www.classtime.com/uk/ .
Інтерактивні сервіси миттєвого опитування
Проведення онлайн-уроку не повинне обмежуватись лекційним викладом матеріалу . Під час звичайних уроків педагоги застосовують різні методи інтерактивної роботи , зокрема такі ,що передбачають висловлення учнями власної позиції , роботу в малих групах тощо . За допомогою цифрових інструментів можна організувати швидкі опитування , причому як задля з’ясування рівня оволодіння певною темою , так і для визначення ставлення учнів до певного питання . Такі опитування відбуваються в режимі реального часу і допомагають урізноманітнити онлайн-уроки . Зазвичай подібні сервіси передбачають ,що вчитель попередньо готує перелік питань , які надає учням під час заняття .Учень /учениця має обрати або записати відповідь , а вчитель , отримавши узагальнені результати опитування класу ,- продемонструвати їх і використати для побудови подальшого ходу заняття .Відповіді учнів можуть відображатись різними способами : рейтингом , хмаркою слів , рухомим рядком ,діаграмами , графіками ,списком ,кластерами тощо .Зазвичай учням подобається те, що їхні відповіді одразу відображаються на спільному екрані , вони можуть побачити власний внесок у загальний підсумок .Такі сервіси можна використовувати для формувального оцінювання ,за якого учні не стільки отримують оцінку за відповідь ,скільки зворотний зв'язок щодо того ,накільки ця відповідь є правильною .Так , на спільному слайді з результатами не видно імен окремих учнів ,але видно загальну тенденцію ,тож кожен учасник може оцінити власну відповідь ,не привертаючи уваги до інших можливих помилок . Популярними сервісами миттєвих опитувань є https^//kahoot.com/ , https://www/mentimeter.com / , https://www.polleverywhere.com/ .
Цифрова творчість учнів
Існує цілий спектр цифрових інструментів ,які дозволяють створювати інформаційні продукти для підтримки навчального процесу .Вони ж можуть бути використані учнями для того ,щоб продемонструвати опанування певної теми з навчального матеріалу .Зокрема , практично будь-який мобільний телефон надає можливість записувати відео ,яке в деяких випадках може замінити письмове запитання і не гірше продемонструвати набуття певних компетентностей .Існують спеціалізовані платформи обміну відеороликами ,на яких учні можуть завантажувати свої відеовідповіді , коментуючи їх , дискутувати (наприклад https://info.flipgrid.com/
Окрім відеороликів ,об’єктами цифрової творчості учнів можуть бути :
• карти понять ( https://www.mindmeister.com/ )
• комікси (https://www/storyboardthat.com/ )
• блоги ( https://www.blogger.com/ )
• програми ( https://scratch.mit.edu/ )
• інфографіка ( https://www.canva.com/ )
• флеш-карти , власні тести тощо.
Цікавим може бути завдання створити уявну сторінку в соціальній мережі для персонажа книги або переказати сюжет історії ,використовуючи емотикони .
Перелік використаних джерел :
- І.Коберник , З.Звиняцьківська «Організація дистанційного навчання в школі » методичні рекомендації., травень 2020 ,70с.
- Як використовувати ютуб в дистанціному навчанні ; https://nus/org.ua/articles/yak-vycorystovuvaty-youtube-u-dystantsijnijnomu-navchanni/
- В.Гулак ,Бакалаврська робота « Особливості дистанційного навчання іноземної мови », 2019