Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вчителів іноземної філології «Особливості організації освітнього процесу за допомогою засобів дистанційного навчання»

Дата: 02.12.2020 16:52
Кількість переглядів: 1589

 Виступ . Інструментарій  дистанційного  навчання вчителів  іноземних  мов

                                                                                    Підготувала :                                                                                Стоцька Є.О.,

                                                                                    вчитель французької мови

                                                                                     Острожецького ліцею

                                                                                     імені  І.Єремеєва

  В сучасному  світі  термін «дистанційне навчання »  виник  завдяки потребам  суспільства  та за  короткий період часу обєднав всі  переваги  використання сучасних технологій у навчальному процесі , а саме  використання  соціальних  мереж спілкування та мультимедійних  засобів разом із традиційними методами .

       Українське законодавство підтримує стрімкий розвиток дистанційної  освіти .Про це запевняють  різні  положення та  нормативні документи України стосовно  цієї  тематики , а саме Закон України «Про освіту», «Концепція  розвитку дистанційної  освіти в Україні», «Положення про дистанційне навчання»  та інші .

       Інструментарій дистанційного навчання  представляють собою багато нових можливостей  для викладання іноземних мов ,що дозволяють ще  більше  розширити спектр навчальних  прийомів так само , як телебачення та комп’ютери  .Важливим є  перегляд  цих  варіантів дистанційного  навчання . Наприклад ,односторонні  засоби , що використовують лише  презентації ,відео ,відеозаписи . В інтернеті доступні  досить багато відеороликів ,які  розкривають  теми шкільної програми ,зокрема  канал Міністерства  освіти України , курси платформ , відео з Youtube . На Youtube у  межах  проєкту МОН «Всеукраїнська  школа  онлайн »  розміщуються  уроки  для  учнів 1-11 класів . Для  початкової  школи транслюються  уроки  з чотирьох  предметів : української  мови ,математики , науки і мистецтва ,а для 5-11 класів – з одинадцяти предметів : української  мови , української літератури , історії  України ,всесвітньої  історії, англійської мови , фізики ,алгебри, геометрії ,географії, хімії ,біології .Усі вже  оприлюднені  уроки зберігаються  на каналі ,тому  їх  можна  використовувати в будь який  час ,якщо необхідно .Також для зручності кожен клас має окремий  список відтворення ,де вчитель може знайти потрібний  йому урок .Уся інформація  про проєкт , а також корисні посилання збираються та оновлюються в окремому  розділі на  сайті МОН «Всеукраїнська школа онлайн» за посиланням : https://bit.ly /2XT6BIA . Зазвичай ці відео досить високої якості  , то ж варто давати посилання на них або на їх фрагменти .Проте іноді вчителю /вчительці потрібно викласти певний  матеріал  авторським способом ,дати докладніші пояснення чи підкреслити важливі  аналогії  ,актуальні для  окремої  групи учнів .У таких  випадках варто  записати власний  відеоролик і гадати до нього  доступ через мережу   Youtube  чи інші .

        Досить поширеним варіантом навчального  відео є  скрінкаст , тобто зйомка  екрана  комп’ютера ,на якому  відбувається демонстрація презентації  з голосовим   супроводом та коментарями  вчителя .Зазвичай за  рахунок  відсутності  зворотнього  зв’язку та   необхідності вирішувати організаційні  моменти скрінкаст  теоретичної  частини  уроку триває  не більше ніж 15хвилин .

         Для учнів відеоурок  є дуже зручним  ресурсом , який   може компенсувати (принаймні  частково) відсутність  під  час  онлайнового  заняття . Є можливість повернутися  до незрозумілих  моментів  та переглянути  пояснення кілька  разів ,повільніше ,з паузами , відповідно  до власного  стилю  навчання . Можна  використати ці  ролики на етапі  підготовки до  тестування чи навіть після завершення  курсу для  актуалізації  матеріалу  згодом .Після  завершення  дистанційного  навчання  ці ж матеріали  можна буде  використати для  реалізації  «перевернутого  класу».

      Проте просто наявність  відеоролика  ,і  завдання  його  переглянути  не більш інформативні ,ніж  наявність  підручника  і вказівка  «прочитати параграф» . Важливо  сформулювати  чітке  завдання : що саме  має  зробити  учень під  час або  після перегляду  відео . Існують платформи ,на яких можна налаштувати питання  так ,щоб переривати перегляд  відео і блокувати перехід до наступної  частини без  відповіді  на  поставлене  питання . Можна  включати  у відео  текстові  блоки на  паузах для  того  ,щоб звернути  увагу глядача на певні  моменти у відео .І нарешті , можна розробити  форму  опитування ,яку потрібно  заповнити  після перегляду відеозаняття .

Цифровими  інструментами роботи з відео є, наприклад , сервіс https://screencast-o-matic.com/ для  запису  скрінкастів , https//edpuzzle.comдля створення  інтерактивних  відео з запитаннями , вбудованими в хід  ролика , https://www.youtube.com/  для  розміщення  власних  відеороликів та надання  до них  доступу через  інтернет .

Онлайн -дошки

Під  час звичайного уроку  в класі  вчителі часто користуються таким  базовим  інструментом навчання , як класна  дошка . Онлайновий  аналог  шкільної  дошки дозволяє  забезпечити практично  такий  же функціонал ,навіть більший .Так. на дошці  можна  розмістити попередньо  підготовлені матеріали ( тексти ,зображення ,відео , аудіо) ,робити  записи шляхом  друкування  тексту або створення  малюнків .Крім  того , зазвичай у  сервісах  онлайн- дошок є можливість використовувати додаткові  інструменти побудови   різних  фігур ,готові шаблони організаційних  діаграм (карти понять ,мозковий  штурм ,алгоритм тощо) . З дошкою  можна  організувати спільну  роботу  ,зокрема  під  час  синхронного  онлайн-заняття . Учні  можуть  робити записи на дошці одночасно  або  по черзі . Перевагою  онлайн-дошки є те, що всі  записи можна  зберегти і надати для відсутніх  на занятті .Прикладами цифрових  сервісів онлайн-дошок є  jamboard.google.com/   ,  https://miro.com/app/   .

Тести

Тести з  автоматичною  перевіркою дозволяють організувати швидке  оцінювання рівня  опанування  навчальним  матеріалом учнями . Зазвичай  тестові  системи надають  можливість створювати  запитання різних  типів (множинний  вибір, текстова  або  числова відповідь , упорядкування , встановлення відповідності тощо ) . Часто є доступними бібліотеки готових  запитань ,які можна додати  до власних  версій тестування , змінюючи їх у разі потреби . Більшість сервісів передбачають  можливість формування  запитань , іноді  з варіантами  відповідей , з використанням  зображень , аудіо – та відеофрагментів .Таким  чином можна  формувати цілу траєкторію  опанування  певної  теми .Серед  типових налаштувань онлайн-тестів варто  відзначити можливість перемішувати запитання та  варіанти  відповідей у них ,встановлювати  часові  обмеження ,обмежувати  кількість спроб , а також спосіб  або час повідомлення  результатів тестування . Якщо  тестування  застосовується з навчальною  метою , то можна послабити  строгість цих  параметрів .Якщо ж  тестування є  контрольним , то є сенс  створювати жорсткіші обмеження і  нагадати  учням про  важливість дотримання  норм  академічної  доброчесності . Слід  врахувати ,що автоматизована  перевірка, хоч і значно спрощує  рутинну  роботу вчителя , часом є недостатньою для  достовірної діагностики успішності опанування теми .Тому доцільно доповнювати тестові  завдання практичними  роботами .  Учитель  може надавати зворотний  зв'язок  за результатами тестування  індивідуально або враховувати  динаміку  відповідей  учнів у плануванні  подальших  занять .Онлайн -тести  можна  можна створювати в Google -формах  ,а також  на спеціалізованих  платформах ,наприклад  https://www.classtime.com/uk/    .

Інтерактивні сервіси  миттєвого  опитування

Проведення  онлайн-уроку не повинне обмежуватись лекційним  викладом матеріалу . Під  час  звичайних уроків  педагоги  застосовують  різні  методи інтерактивної  роботи , зокрема  такі ,що передбачають  висловлення  учнями власної позиції , роботу  в  малих  групах  тощо . За  допомогою  цифрових  інструментів можна  організувати швидкі  опитування , причому  як задля з’ясування  рівня  оволодіння певною  темою , так і для визначення ставлення учнів до певного  питання . Такі  опитування відбуваються  в режимі реального  часу  і допомагають урізноманітнити онлайн-уроки . Зазвичай подібні  сервіси передбачають ,що вчитель  попередньо  готує  перелік  питань , які надає  учням  під  час заняття .Учень /учениця має обрати або записати відповідь , а  вчитель , отримавши узагальнені  результати опитування класу ,- продемонструвати їх і використати для  побудови подальшого  ходу  заняття .Відповіді  учнів можуть відображатись різними способами : рейтингом , хмаркою  слів , рухомим рядком ,діаграмами , графіками ,списком ,кластерами  тощо .Зазвичай учням  подобається те, що  їхні відповіді одразу відображаються на спільному  екрані , вони можуть  побачити власний  внесок  у загальний  підсумок .Такі сервіси  можна  використовувати для  формувального  оцінювання  ,за  якого  учні не стільки отримують  оцінку за  відповідь ,скільки зворотний  зв'язок щодо того ,накільки  ця  відповідь є правильною .Так , на спільному  слайді з результатами не  видно  імен окремих  учнів ,але видно  загальну  тенденцію ,тож кожен  учасник може  оцінити власну  відповідь ,не привертаючи уваги до інших можливих  помилок . Популярними сервісами миттєвих  опитувань є   https^//kahoot.com/  , https://www/mentimeter.com /  , https://www.polleverywhere.com/  .

Цифрова творчість учнів

Існує  цілий  спектр цифрових  інструментів ,які дозволяють створювати інформаційні  продукти  для  підтримки навчального процесу .Вони ж можуть бути використані учнями  для  того ,щоб продемонструвати опанування  певної  теми з навчального  матеріалу .Зокрема , практично  будь-який  мобільний  телефон надає  можливість  записувати  відео ,яке в деяких  випадках може  замінити письмове  запитання і не гірше продемонструвати набуття  певних компетентностей  .Існують  спеціалізовані  платформи обміну  відеороликами ,на яких учні  можуть  завантажувати свої  відеовідповіді , коментуючи їх , дискутувати (наприклад https://info.flipgrid.com/

   Окрім відеороликів ,об’єктами  цифрової  творчості учнів  можуть  бути :

•  карти понять ( https://www.mindmeister.com/   )

•  комікси (https://www/storyboardthat.com/  )

•  блоги ( https://www.blogger.com/  )

•  програми ( https://scratch.mit.edu/  )

•  інфографіка ( https://www.canva.com/  )

•  флеш-карти , власні  тести  тощо.

Цікавим  може  бути завдання створити  уявну сторінку в соціальній  мережі для  персонажа  книги  або  переказати сюжет  історії  ,використовуючи  емотикони .

Перелік використаних джерел :

  1. І.Коберник , З.Звиняцьківська «Організація  дистанційного  навчання в школі » методичні  рекомендації., травень 2020 ,70с.
  2. Як використовувати ютуб  в дистанціному  навчанні  ;  https://nus/org.ua/articles/yak-vycorystovuvaty-youtube-u-dystantsijnijnomu-navchanni/
  3. В.Гулак ,Бакалаврська робота « Особливості  дистанційного  навчання  іноземної мови », 2019   

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь