A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вихователів ЗДО

Дата: 02.12.2020 16:06
Кількість переглядів: 522

Виступ . Методичні інструменти в реалізації

стратегії сталого розвитку

 

Підготувала Мартинюк Т.О,

практичний психолог

на засідання методичного об'єднання

вихователів ДНЗ

 

Актуальності у XXI столітті набуває формування такого способу життя, який був би основою довготривалого ощадливого гармонійного розвитку людства. Науково-технічний прогрес, нові технології самі по собі не здатні подолати загрози, що постали перед людством. Загалом ідеться про систему цінностей, складову культурного світобачення кожної людини і суспільства в цілому, яка не залежала б від економічних сплесків чи занепадів, зміни політичної влади, у якій би захист і збереження природи, турбота про людину, її життя і дотримання її прав вважались такими ж важливими, як і саме життя.

Основні положення концепції сталого розвитку

1. У центрі уваги – люди, які повинні мати право на здорове плідне життя в

гармонії з природою.

2. Охорона навколишнього середовища має стати невід'ємним компонентом

процесу і не може розглядатись у відриві від нього. Існує безумовний орієнтир на не перевищення гранично допустимих рівнів антропогенного вплину на екосистеми.

3. Задоволення потреб у збереженні навколишнього середовища повинно

розповсюджуватися не тільки на теперішні, а не й на майбутні покоління,

передбачаючи ефективне використання та економію ресурсів, виключення або зменшення моделей виробництва і споживання, які не сприяють такому

розвитку. Переважаючою має стати орієнтація на використання місцевих

ресурсів та одночасне врахування інноваційних підходів і технологій.

4. Необхідними є партнерство, спільна робота всіх і кожного для забезпечення сталого розвитку; відкритість і прозорість спільних дій в інтересах сталого розвитку.

5. Зменшення розриву в рівні життя країн світу, викорінення бідності і злиденності, збереження здоров'я людей і забезпечення гідного рівня життя -

найважливіші завдання світового співтовариства.

Визначальні чинники сталого розвитку

Сталий розвиток охоплює три сфери суспільного життя: екологічну, економічну і соціальну, у кожній з яких визначальними є певні чинники.

У екологічній сфері. Визначення кордонів, в яких має розвиватись цивілізація. Охорона і раціональне використання ресурсів, зокрема прісної води, морів, океанів, а також землі, повітряного басейну; збереження біологічного різноманіття; боротьба і винищенням лісів; переробкою відходів. Збереження екосистем для підтримання життя як невід'ємної складової стійкого розвитку людського потенціалу.

У економічній сфері. Повне перетворення ринкової системи. Переоцінка економічною теорією ролі екологічного фактора в економічному розвитку, визначення нових пріоритетів. Відмова від непродуктивних та загрозливих сучасних моделей економічного розвитку і споживання. Поступове скорочення негативного впливу на природу техногенного типу економіки. Перехід на позицію «людина як мета економічного зростання, а не його засіб».

У соціальній сфері. Розвиток демократії, дотримання прав людини, вирішення питань бідності, етнічних та демографічних проблем; подолання

негативного впливу глобальних екологічних проблем на людський розвиток. Застосування показника якості життя як сукупності критеріїв сталого розвитку, серед яких, зокрема, тривалість життя, стан здоров'я людини; відповідність стану навколишнього середовища нормативам; рівень доходів, зайнятості, знань і освітніх навичок населення; реалізація прав людини тощо.

На сайті – Освіта для сталого розвитку в дії  http://esd.org.ua/ розміщена парціальна програма «Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку», яка формує у дітей екологічні, економічні і соціальні навички. Авторки-розробниці програми: членкиня-кореспондентка НАПН України, докторка педагогічних наук Олена Пометун, докторка педагогічних наук Наталія Гавриш.

Це освіта не ПРО сталий розвиток, а для сталого розвитку. Тож діти мають не лише ЗНАТИ, а й відповідно ДІЯТИ.

  • Недостатньо розповісти дітям про те, що економія паперу і його вторинне перероблення сприяє збереженню дерев. Вони мають використовувати цей матеріал ощадливо, разом із батьками здавати паперові відходи до пунктів прийому макулатури. Поступово зі звички така поведінка трансформується у стиль життя.

Програма ґрунтується на засадах педагогіки емпауерменту, передбачає застосування сучасних педагогічних методів, зокрема метод проектів, проектної гри (прийом освітньої провокації), емоційно-соціальні ігри та вправи, укладання портфоліо, виготовлення макетів екосистем, екологічні ігри-змагання, ігри-мандрівки, творчі роботи (виготовлення та поширення листівок, створення мультфільмів, постановка лялькових вистав), екоквести, екоакції, екоекспедиції, марафони тощо. Але головною формою організації навчально-пізнавальної діяльності є заняття.

 

Методичні інструменти в реалізації стратегії сталого розвитку

(поради педагогам)

Встановлюйте зворотній зв'язок із дітьми. Щодня обговорюйте їхній досвід дій. Це посилить інтерес дітей, а ви зрозумієте, як формується поведінка й свідомість кожної дитини та за потреби зможете вчасно скорегувати роботу

 

Стимулюйте дітей виконувати ті чи інші дії, нагадуйте про них доти, доки ці дії не стануть автоматизованими. Зазвичай досягти цього вдається після трьох тижнів роботи

 

Організовуйте діяльність дітей, надихайте їх, підбадьорюйте і скеровуйте їхні зусилля, спонукайте обирати спосіб діяльності, діяти, обговорювати. Тобто, створюйте умови для безпечної й ефективної освітньої діяльності

 

Навчіться слухати дітей, чути їх і не оцінювати їхні особистісні зміни

 

Демонструйте моделі поведінки, орієнтованої на сталий розвиток. Показуйте корисні звички на власному прикладі

 

Використовуйте проблемні запитання, щоб сформувати у дітей критичне мислення. Спонукайте дітей шукати відповіді спільно з дорослими й однолітками

 

Налагоджуйте сприятливий емоційний клімат у групі, «підігрівайте» пізнавальну активність дітей та бажання діяти. Атмосфера заняття, тон розмови мають спонукати дітей включитися в ситуацію творчої дії. Примус, тиск, моралізація, нудні вказівки – неприйнятні!

 

Залучайте батьків до спільної роботи. Щоб зацікавити їх, правильно поінформуйте – висвітліть проблему, спонукайте замислитись. Розміщуйте в батьківському куточку інформаційні листівки, показуйте на тематичних зборах документальні фільми, мультфільми, презентації тощо

 

 Використана література:

Безсонова О. Мотивація до дії як основа формування сталого способу життя. // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2019. - № 7. – с.35

Пометун О. Освіта для сталого розвитку дошкільників, або Як організувати роботу з дітьми; Освіта для сталого розвитку: поради педагогам. Пам’ятка. – // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2019. - № 7. – с. 39-44

Пометун О. Навчаємо дошкільників жити по-новому: програма освіти для сталого розвитку // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2017. - № 8. – с.31


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь