Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури
«Сучасні платформи для дистанційного навчання
та їх використання в освітньому процесі як необхідна умова
для забезпечення ефективного навчання учнів
у контексті Нової української школи»
Підготувала Гордійчук Ніна Петрівна,
вчитель зарубіжної літератури
П’яннєвської філії І-ІІ ст
Острожецького ліцею імені І.Єремеєва
Як організовується дистанційне навчання? Це питання на даний час є актуальним.Тому, опрацювавши збірник науково-методичних рекомендацій «Дистанційні технології в освіті» (м.Краматорськ, 2020 року) та інші джерела, хотіла б зазначити, що дистанційне навчання може впроваджуєтися за допомогою таких засобів: засоби надання навчального матеріалу учню; засоби контролю успішності учня; засоби консультації учня з викладачем; засоби інтерактивної співпраці вчителя й учня; засоби для швидкого доповнення курсу новою інформацією, коригування помилок.
У системі дистанційного навчання виділені 4 типи суб'єкта:
1. Учень, студент, слухач – той, хто навчається.
2. Тьютор, учитель – той, хто навчає.
3. Організатор – той, хто планує навчальну діяльність, розробляє програми навчання, займається розподіленням учнів за групами і навчальним навантаженням на тьюторів, розв’язує різні організаційні питання.
4. Адміністратор – той, хто забезпечує стабільне функціонування системи, розв’язує технічні питання, слідкує за статистикою роботи системи.
Сервіси, за допомогою яких можна організувати дистанційне навчання:
1. LMS (Learning management system – система керування навчанням), наприклад, Moodle, який можна безкоштовно налаштувати на вебсервісі https://www.gnomio.com/ або розгорнути на власному вебсервері.
2. Google Classroom (https://classroom.google.com/) – безкоштовний сервіс Google, за допомогою якого можна організувати дистанційне навчання з використанням сервісів Google (Диск, Форми, Документи, Таблиці, Презентації, Blogger, Youtube, Hangouts). Google Classroom – безкоштовний сервіс, яким може скористатися кожен, хто має обліковий запис у Google. Учитель входить у систему та створює свій «Клас», де кожен учитель-предметник буде публікувати навчальні матеріали, давати завдання учням та спілкуватися з ними. Посилання на свій «Клас» треба розіслати всім учням. Якщо діти користуватимуться платформою з телефону, мають завантажити на мобільний однойменний застосунок.
3. Рекомендуємо звернути увагу на спільноту Classtime в Україні, яка підтримує вчителів та заклади освіти, на діяльність яких впливає Coronavirus / COVID-19. Спільнота надає безкоштовний доступ до Classtime Преміум на час карантину. Classtime активно підтримує вчителів, щоб зробити домашнє навчання привабливим та ефективним для учнів .
4. Zoom – це сервіс для організації онлайн-конференцій та відеозв’язку. Тут можна організовувати конференції та вебсемінари для різної кількості користувачів і спікерів (залежить від тарифного плану). Що можна робити: організовувати спільні чати для листування й обміну матеріалами – як загальні, так і приватні; проводити онлайн-конференції з відео високої якості та запрошувати до 100 учасників (у безкоштовній версії, платна дозволяє збільшувати кількість учасників і спікерів); записувати як свої звернення, так і спільні розмови; під час конференцій та семінарів можна демонструвати матеріали на робочому столі свого ПК, смартфона чи планшета; можна проводити необмежену кількість конференцій, та в безкоштовній версії кожна з них може тривати не довше 40 хвилин; конференції можна планувати і заздалегідь запрошувати учасників. Сервіс однаково добре працює як на ПК, так і на смартфоні чи планшеті. Потрібно завантажити програму на комп’ютер чи додаток на гаджет.
5. Ding Talk – сервіс для відеозв’язку та дистанційного навчання. Він повністю безкоштовний. Для користування потрібно завантажити програму на смартфон, планшет чи ПК. Мова користування – англійська. Інтерфейс простий, інтуїтивно зрозумілий. Реєстрація відбувається за номером телефону. Після завантаження програми потрібно її відкрити, вибрати необхідний код країни (для України це +380), написати номер свого мобільного та натиснути кнопку «Send». Тоді має прийти СМС із кодом – пишемо його у відповідній графі (під номером). Після цього натисніть кнопку «Register», встановіть свій пароль і починайте працювати. Контакти учнів можна додавати за номерами мобільних телефонів – через графу «Search». Звісно, усі учні повинні завантажити собі програму та зареєструватись. Цей сервіс дозволяє: спілкуватися письмово в особистому чи груповому чаті; у чаті створювати завдання, на яке встановлювати конкретний дедлайн для виконання (над полем для написання повідомлень є кнопочка з галочкою); можна додавати файли з комп’ютера або створювати відразу на платформі. Файли будуть доступні всім учасникам групового чату, в якому їх створили; є можливість відеодзвінків – як особистих, так і групових.
6. Проєкт «Всеукраїнська школа онлайн» – уроки з 11 предметів, які за чітким розкладом транслюватимуть українські телеканали та YouTube-канал Міністерства освіти і науки. https://mon.gov.ua/ua/news/6-kvitnya-startuyut-onlajn-uroki-dlya-uchniv-5-11-klasivna-karantini-chas-ta-programa-zanyat-de-ta-yak-priyednatisya-do-navchannya
7. Міністерство освіти і науки запустило ресурс, де зібрана інформація про зміни в освіті через карантин http://mon-covid19.info/schools
8. Повні курси підготовки до ЗНО з тестами, завданнями та конспектами занять можна знайти на платформах онлайн-студій: EdEra: https://www.ed-era.com/ ILearn (Освіторія): https://ilearn.org.ua/ Prometheus: https://prometheus.org.ua/ BeSmart: https://besmart.study/
Також можна використовувати додаткові вебпортали та сервіси для створення навчального е-контенту.
1. http://e-school-ippo.blogspot.com/ – консультаційний пункт для педагогічних працівників, які опікуються дистанційною освітою.
2. https://learningapps.org/ – Learningapps, різноманітні інтерактивні вправи.
3. http://www.10minclass.com/ – відеоуроки з підготовки до ЗНО.
4. https://pidruchnyk.com.ua/ – електронні версії підручників.
5. https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi-pidruchnikiv/ – електронні версії підручників.
6. http://www.osvitaua.com/youpub/ – сайт видавництва, містить навчальні ресурси.
7. https://www.youtube.com/channel/UCMIVE71tHEUDkuw8tPxtzSQ – «Цікава наука».
8. https://naurok.com.ua/ – для вчителів та учнів.
9. https://besmart.study/ – онлайн-платформа підготовки до ЗНО.
10. https://prometheus.org.ua/zno/ – за посиланням курси підготовки до ЗНО.
11. https://www.ed-era.com/zno/ – дуже багато цікавої інформації про дистанційну освіту.
12. Віртуальна інтерактивна дошка Padlet. Ресурс для створення: http://padlet.com/ Padlet може використовуватися: як майданчик для групової роботи для проведення «мозкового штурму», узагальнення та систематизації знань, рефлексії; для розміщення навчальної інформації, практичних завдань; для організації спільного онлайн виконання домашнього завдання; для розміщення ідей проєктів та їхнього онлайн обговорення; як інструмент організації спільної діяльності учнів.
13. Платформа LearningApps.org – онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використання і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників. Крім того, Learningapps.org надає можливість дистанційного навчання кожному вчителю, адже дозволяє створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, їх профілі, задати пароль для входу та викладати вправи для виконання.
Колеги,урахуйте виклики, які можуть постати під час впровадження дистанційної освіти.Тому я рекомендую, спираючись на опрацьований матеріал, таке:
1. Учні, які не працювали на уроці, можуть не розпочати дистанційної роботи. Тут немає універсального правила поведінки, яке працювало б для всіх педагогів. У кожному випадку має бути своє рішення. Для когось спрацює спільна діяльність з однокласниками, для когось – навчальний матеріал, викладений по-іншому, для інших – індивідуальна консультація вчителя тощо. Покарань рекомендовано уникати. Тимчасово це може когось примусити працювати, але в довгостроковій перспективі така стратегія виявиться невдалою: бажання навчатися в школяра не з’явиться.
2. На створення навчальних матеріалів буде витрачатися час. Ми розробляємо контент не для перевірки пам’яті учнів, а для того, аби їх навчити застосовувати знання на практиці. Одна річ, коли ми в класі передаємо дітям те, що дуже добре знаємо, інша – зробити так, аби ці знання з’явилися в їхніх головах, причому коли школярі працюють удома.
3. Варто продумати завдання, за які учень отримуватиме бали. У дітей під рукою «Гугл» та «Телеграм» зі спільним чатом, тому робота на оцінку має бути такою, аби перший та другий фактори були помічниками .А для цього треба подумати над якістю завдань для учнів.
При створенні завдань намагайтеся уникнути цих помилок:
1. Складати перелік завдань для учня різної складності.
2. Дбати про те, як контролювати учня. У такому разі ми будемо, перш за все, думати про те, як і за що виставити бал, а не про те, як допомогти йому навчатися.
3. Виставляти бали за процес навчання, а не за результат. Коли учень вивчає матеріал, працює з тестами для самоперевірки, ставить питання, помиляється, він навчається. Цей процес ми підтримуємо, надаючи зворотний зв’язок, організовуючи спілкування однокласників та їхню взаємодопомогу, наприклад, у спільному чаті. Коли школяр уже навчився, тоді ми пропонуємо завдання на оцінку як підсумок тієї роботи, яку він виконував протягом певного часу.
4. Ще одна помилка – просити учнів фотографувати завдання й надсилати вам на пошту. Так можна чинити лише в одиничних випадках із деякими учнями, у яких щось не виходить і необхідний ваш зворотний зв’язок. В іншому разі на вашу поштову скриньку щодня надходитимуть близько сотні листів із фотографіями, зробленими учнями. Дистанційне навчання – це найкраща можливість об'єднати учнів у команди та надавати їм групові завдання. Крім того, це спрощує етап підготовки завдань й дозволяє максимально розкрити творчий потенціал школярів.
Може здаватися, що дистанційне навчання в сучасному світі дуже легко налаштувати. Скидаєш посилання на книжки, завдання у месенджер і збираєш відповіді. Проте, одним із важливих аспектів взаємодії під час навчання є живе спілкування, споглядання та слухання. Тому, практикуйте вихід у прямі ефіри для пояснення теми, аналізу завдань та дискусії з учнями хоча б раз на 2-3 дні. До процесу можна й потрібно долучати батьків. Не варто використовувати для комунікації з учнями соцмережі чи платформи, які не є значно популярними серед школярів. Для дистанційного навчання, то обов'язково надішліть учням покрокову інструкцію з реєстрації та специфіки її використання .
Отож, є чому вчитися. (рефлексія)