Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вчителів фізико-математичного циклу та інформатики
Використання міжпредметних зв'язків на уроках фізики
Підготував
Гопанчук Павло Миколайович
вчитель фізики
Малинської філії І-ІІ ступенів
Острожецького ліцею ім. І. Єремеєва
на засідання методичного об’єднання
вчителів фізико-математичного циклу
та інформатики 29.10.2020р.
Значення фізики в загальній освіті визначається насамперед тим, що вона була і є фундаментом природничої освіти, філософії природознавства та науково-технічного прогресу. На сучасному етапі розвиток науки і техніки дуже стрімко іде вперед, тому учень, вчитель і будь – яка інша людина протягом свого життя змушені кілька разів опановувати нові методи та прийоми. Виникають якісно нові вимоги – здатність швидко засвоювати технічні новинки і нові технології. Головний напрямок роботи, як показує досвід – це здійснення міжпредметних зв’язків фізики та виробничого навчання, фізики та інших предметів. Шляхи здійснення я бачу такі:
- узгодження програм фізики та дисциплін
- розв’язання задач з виробничим та технологічним змістом на уроках фізики
- складання таких задач самими учнями
- виконання лабораторних та практичних робіт з елементами професійної напрямленості
- використання карток – завдань фізико-технічної інформації
- підготовка і виконання рефератів «Фізика в моїй професії»
- організація виставок творчих робіт учнів «Фізика в моєму житті та в моїй професії».
Основною метою моєї роботи на уроках є активізація розумової діяльності учнів, незалежно від форми проведення уроку. Для розвитку пізнавального інтересу учнів їх увагу треба акцентувати на тому, для чого потрібно вивчати запропонований матеріал, тому я постійно приділяю увагу зв’язку вивченого матеріалу із життям. Часто розпочинаю пояснення нової теми з розповіді про значення в техніці, науці того явища, закони якого вивчатимуться на уроці. Це легко зробити в тому випадку, коли явище знайоме учням з повсякденного життя.
Кожен урок намагаюсь починати цікаво - з постановки проблеми, використовуючи епіграф. Для міцного та глибокого засвоєння знань потрібна певна психологічна установка. Цього можна досягти під час систематичного контролю та оцінювання знань учнів, отриманих на уроці. При цьому оцінюється якість не тільки засвоєного матеріалу, а й навчальна діяльність кожного учня.
Міжпредметні зв’язки забезпечують
|
1.Формування єдиної уяви про природу на основі діалектичної єдності природничих знань.
|
2.Систематичність знань
|
3.Посилення практичної професійної спрямованості
|
4.Формування в учнів умінь встановлювати всебічні зв’язки між явищами, поняттями, теоріями.
|
5. Розуміння зв’язків між явищами, що сприяють поглибленню знань.
|
Підготовча робота по реалізації міжпредметних зв’язків
|
1.Виділити теми, поняття, які вивчаються, як в основному так і в суміжному предметі |
2.Узгодити час вивчення цих питань, понять |
3.Встановити,які питання починаємо вивчати, а які поглиблюємо |
Міжпредметні зв’язки здійснюються на уроках
|
1.Вивчення нового матеріалу (учитель спрямовує знання учнів з інших предметів на якісний та кількісний аналіз явищі закономірностей, що вивчаються. При формуванні нових понять спирається на вивчені, допомагає створити проблемну ситуацію). |
2.Узагальнення і систематизації, підсумкові уроки ( учитель допомагає систематизувати учням одержані знання, порівнюючи з іншими, встановлює зв’язки між раніше вивченими, об’єднує в єдине ціле).
|
Виявлення й подальша реалізація необхідних і важливих для розкриття провідних положень навчальних тем міжпредметних зв’язків дозволяє: 1) зосередити увагу учителів та учнів на вузлових аспектах навчальних предметів, які відіграють важливу роль у розкритті провідних наукових ідей; 2) здійснювати поетапну організацію роботи зі встановленням міжпредметних зв’язків, повсякчас ускладнюючи пізнавальні завдання, розширюючи поле дій творчої ініціативи й пізнавальної самодіяльності школярів; 3) формувати в учнів пізнавальний інтерес до різних навчальних предметів; 4) здійснювати творчу співпрацю учителів з учнями. У цьому знаходить своє вираження головна лінія міжпредметних зв’язків.
Нашим дітям жити і працювати в ХХІ столітті, і необхідно навчити їх відчувати красу й гармонію природи на крихітній планеті Земля, почуватися частиною цієї природи.